
Den stolte klub FC Barcelona står over for en lidt uventet, men alligevel kærkommen, økonomisk støtte. Ja, det lyder måske som en spøjs situation, men den kommer direkte fra Den Demokratiske Republik Congo. De kæmper i øjeblikket med økonomiske udfordringer, fordi omkostningerne for stadionrenoveringen på “Nou Camp” er ret høje.
Joan Laporta, klubbens præsident, har spillet en væsentlig rolle i at finde alternative indtægtsstrømme for at klare de finansielle vanskeligheder. Som Reuters rapporterer, har Congo besluttet at pumpe 40 millioner euro ind i klubben. Pengene er tiltænkt en markedsføringskampagne, der skal ses på spillere og spillerinderne i fire sæsoner frem, men det vil ikke blive set på de officielle trøjer.
Idéen er at promovere Congo som en turistdestination ved hjælp af korte sloganer om landets naturlige skønhed. Disse slogans vil blive vist på træningstøj og opvarmningstøj, hvilket betyder, at selvom det ikke er under de officielle kampe, kan budskabet stadig nå de globale tilskuere gennem transmissioner af træninger og opvarmningssessioner.
Kongo+ Spotify+Nike = 200 millioner euro
Barcelona er faktisk ikke alene om at have indgået en sådan aftale med Kinshasa. Både Monaco og Milan har tidligere lavet tilsvarende, omend lidt mindre lukrative aftaler.
Udover den lukrative aftale med Congo, har Barca sikret sig betydelige beløb gennem andre sponsoraftaler. Deres aftale med Nike løber indtil 2038, med en garanteret indtjening på minimum 120 millioner euro årligt. Spotify bidrager yderligere med 70 millioner euro for pladsen på spillernes officielle trøjer. Samlet set giver disse aftaler næsten 190 millioner euro årligt til klubben.
Med tilføjelsen af det congolesiske bidrag, kommer vi op på en samlet sponsorstøtte på omkring 200 millioner euro om året. Og når man tænker på alle de indtægter, klubben også får fra billetsalg, merchandise, tv-rettigheder og præmiepenge fra turneringer, så er det indlysende, at Barca virkelig har gang i en økonomisk genopretning.