
Midt i tumult står Demokratiske Republik Congo med en opsigtsvækkende aftale i hånden. På trods af landets konfliktfulde situation har de indgået en sponsoraftale med den spanske fodboldmastodont Barcelona, hvor beløbet runder 40 millioner euro. Det rapporteres i hvert fald af Reuters.
Den fireårige aftale, initiativet til at fremme turismen, vil se Kongos turistlogo pryde ryggen på både herre- og dametruppers trænings- og opvarmningstrøjer. Det er altså ingen standard sponsorstrategi.
Aftalen blev underskrevet den 29. juni og vil årligt bringe klubkassen mellem 10 og 11,5 millioner euro ind. Udover på trøjerygge vil logoet “hjerte af Afrika” også være synligt i Barcelonas promoværktøjer, som officielle publikationer og årlige rapporter.
Barcelona agree sponsorship deal with DR Congo to promote tourism https://t.co/q1zUVrXH2A
— Reuters Africa (@ReutersAfrica) July 17, 2025
Og det stopper ikke her for Congo. Landet har også fået AS Monaco om bord med en aftale til 1,6 millioner euro pr. sæson, og en endnu større fisk er AC Milan med hele 14 millioner euro årligt. Sportens minister Didier Budimbu har bekræftet aftalernes indhold.
Sommetider snubler man over ekstraordinære scenarier – såsom dette: Alt dette sker midt i et ’praktisk talt’ krigslignende forhold til nabolandet Rwanda.
Kongos udenrigsminister, Therese Kayikwamba Wagner, var ikke tilbageholden tidligere på året, hvor hun offentligt opfordrede til boykot af samarbejder med “…Visit Rwanda…”-kampagnen. Det er en ret bemærkelsesværdig, alsidig position i lyset af rebellerne i M23, der tog kontrol over Goma fra Rwanda.
En FN-rapport peger på Rwandas indflydelse over M23, som gør det lettere for dem at styre politisk og få adgang til de mineralrige områder i det østlige Congo.