Osasuna har officielt indgivet en appel over nattens 0-3 nederlag til Barcelona til Konkurrencekomitéen hos Det Kongelige Spanske Fodboldforbund. Årsagen er ifølge den pamploniske klub, at katalanernes forsvarsspiller Inigo Martinez blev brugt forkert ved at spille hele kampen, da anklagerne går på, at spilleren brød FIFAs regler ved at deltage på banen.
I en officiel erklæring redegør Osasuna for deres krav, som vedrører artikel 5 i bilag I til FIFAs regelbog. Denne artikel fastslår, at alle internationale spillere, der udebliver eller trækker sig fra deres landshold grundet skade, ikke må spille for deres klub inden for fem dage efter den sidste internationale kamp, medmindre den nationale forbund udtrykkeligt frigiver spilleren.
Ifølge Osasuna har Martinez overtrådt dette ved at spille for sin klub kun fire dage efter Spaniens sidste kamp mod Holland den 23. marts.
Dog hævder Osasuna, at Martinez-sagen ikke falder ind under disse regler, og at han derfor ikke havde ret til at spille mod dem. I deres officielle udmelding nævner den pamploniske klub eksempler med deres egen spiller Bryan Saragosas og Marc Casado fra Barcelona, som også var skadede og trukket fra Spaniens trup, og som heller ikke havde lov til at spille og derfor ikke var på banen til nattens kamp.