Paris Saint-Germain mistede denne sommer deres stjernespiller Kylian Mbappé, der som fri agent skiftede til Real Madrid. Selvom hans fravær ikke mærkes så meget på banen hos den dominerende franske klub, har det efterladt et mærkbart hul på markedsførings- og indtægtssiden.
Den franske avis “L’Équipe” rapporterer, at PSG i de seneste måneder har lidt betydelige økonomiske tab efter Mbappés afgang, da han blev betragtet som en superstjerne i Frankrig. Overgangen til Real Madrid markerede afslutningen på en æra for PSG.
Lad os huske, at statens fond fra Qatar købte Paris Saint-Germain i 2011 med det formål at skabe et stjernespækket hold, der kunne erobre Europa. Klubbens præsident, Nasser Al-Khelaifi, satte straks ord til handling og investerede milliarder af euro i spillertruppen. Gennem årene har nogle af de største navne i fodboldverdenen båret PSG’s trøje, blandt andre Lionel Messi, Neymar, Kylian Mbappé og Zlatan Ibrahimović.
Dog har de qatarske ejere de sidste to sæsoner ændret klubbens politik ved at satse på unge og talentfulde spillere, med særlig vægt på Mbappé. Situationens kompleksitet øgedes med angriberens skifte til Real Madrid. Ifølge “L’Équipe” har PSG’s butik på Champs-Élysées, der tidligere omsatte for omkring 100.000 euro dagligt, nu kun en indtægt på cirka 10.000 euro om dagen.
Den dalende interesse for PSG er tydelig, også på de sociale medier. Klubben har mistet over 7.000.000 følgere på Instagram. På trods af dette er ejerne fortsat optimistiske og forventer at kunne overgå den sidste års rekordindtægt på 805.000.000 euro.