Hjemmeside Fodbold Barselona finder nye økonomiske veje: Afrikansk sponsor ind på banen!

Barselona finder nye økonomiske veje: Afrikansk sponsor ind på banen!

Forestil dig en kampdag på Camp Nou, hvor spillernes træningstøj bærer et slogan fra en afrikansk juvel, nemlig Den Demokratiske Republik Congo. For den spanske storklub FC Barcelona er det ikke bare en drøm, men en realitet, der skal hjælpe med at lindre klubbens skælvende økonomiske grundlag.

Den altid snarrådige Joan Laporta, Barcelonas præsident, har igen fundet vej til en potent finansiel løsning, mens klubben står ansigt til ansigt med både en bjergstor gæld samt nødvendigheden for at opgradere til et spritnyt Nou Camp. Det kræver bestemt sin mand at finde finansieringsmuligheder, og Laporta er tilsyneladende den rette til opgaven.

Det kendte nyhedsbureau “Reuters” fortæller, at Den Demokratiske Republik Congo har aftalt at stikke dybt i lommen og hive 40 millioner euro frem til reklameformål, der skal pryde dele af Barcelonas spillerudstyr, dog ikke deres klassiske hjemme- og udebanetrøjer. De indbydende budskaber om Congos naturlige skønhed vil indgå i klublivets mere informative elementer som træningssæt og opvarmningstøj i de næste fire år.

Hvis du er nysgerrig nok vil du hurtigt få øje på reklamen i aktion; det forventes nemlig at blive en fast del af optagelser og billeder fra træninger, samt opvarmninger inden kamp. Det er interessant at bemærke, at Barcelona følger en trend, hvor også andre klubber som Monaco og Milan har indgået lignende sponsorater – dog for mindre beløb.

Barcelona har fornyligt sikret en lukrativ aftale med “Nike” gældende frem til 2038, en mission der medfører en mindstebelønning på små 120 millioner euro årligt. Derudover donor “Spotify” omkring 70 millioner euro for at blive præsenteret på det mest prominente sted på trøjen. Samlet sidder Barcelona altså i en særdeles gunstig position med næsten 190 millioner euro årligt fra blot disse to partnere.

Med Congos bidrag rundet op til 200 millioner euro, åbner det op for et endnu større økonomisk potentiale – tænk blot på salg af merchandise, billetter, TV-rettigheder og mange succesbonusser, der kan opnåes gennem klubpræstationer.

Indlæs flere relaterede artikler
Load More In Fodbold

Tjek også

Luca Modrić: Med Cigaretter og Støvler i Serie A

Det er ikke hver dag, at en fodboldspiller med nærmest overnaturlige evner i en alder af 3…