
For første gang i klubbens historie er Manchester Citys nye hjemmekit for sæsonen 2025/26 prydet med den berømte diagonale stribe – et design, der tidligere var et kendetegn for “Građanas” ude-trøjer.
Den nye version af trøjen kombinerer den uforlignelige himmelblå farve med en hvid diagonal linje, som er moderniseret til en ny generation af fans.
Striben blev først introduceret på trøjer tilbage i 1970’erne og blev båret af store klubspillere som Mike Summerbee, Colin Bell, Francis Lee og Tony Book. Indtil nu har den været forbeholdt ude-trøjer, men nu vil den for første gang præge hjemmekittet.
Denne kit forbinder symbolsk fortiden med fremtiden, samtidig med at den hylder arven og vinder nye fanss hjerter verden over.
I anledning lanceringen af trøjen er der også blevet produceret en særlig reklamefilm, instrueret af Glenn Kitson, som bringer fællesskabsånden og fanernes passion.
Filmen indeholder adskillige klubspillere, herunder Erling Haaland, Manuel Akanji, Oscar Bobb og Alex Greenwood, og den legendariske John Thompson (The Fast Show, Cold Feet) har hovedrollen som vært for et usædvanligt talentshow.
Filmen er optaget i lokaliteterne af Clayton Official Supporters Club, tæt ved Etihad Stadion, og den repræsenterer fællesskab, fodbold og simple livsglæder – præcis hvad det vil sige at være fan af Manchester City.
Marco Mueller, seniordirektør for sportstøjsafdelingen hos PUMA, talte om nyheden fra Građani.
“Vi er begejstrede for at bringe den ikoniske stribe, kendt fra ude-trøjerne i fortiden, til hjemmekittet for første gang. Dette er en stærk forbindelse mellem forskellige generationer af City’s fans,” står der på Građanis officielle side.