Forestil dig scenen: En skuffet Vinicius Junior, der netop har trådt af grønsværen på Santiago Bernabéu, stirrer ned på sin telefon og beslutter sig for et lynhurtigt Instagram-træk, der skal vise verden – eller rettere, hans 57 millioner følgere – hvordan han har det. Jeps, du hørte rigtigt, denne gang foretog han sit kontroversielle move ikke på banen men online, lige efter at Real Madrid havde klaret en sikker 2-0-sejr mod Sevilla.
Det tog ham kun en lille håndfuld minutter efter kampens sidste fløjt, før han fra omklædningsrummets tryghed tog beslutningen om at skifte sin profilbillede. Ud med Real Madrid-trøjen og ind med et billede, der viser ham i landsholdsfarteds grønne og gules farver. Ikke overraskende vakte denne hurtige ændring masser af snak rundt om blandt klubbens supportere.
Vinicius forlod banen minutter før afslutningen i 83. minut til både buh-råb og klapsalver – et klart symptom på den splittelse, der eksisterer blandt tilhængerne. Som ekstra krydderi på dramaet delte han efterfølgende to billeder på sin Instagram med holdkammeraterne fra Sevilla-kampen og intet andet end tre prikker som billedtekst. Et nemt budskab? Måske.
Den hurtige profilbilledeændring havde desuden en uventet effekt. Selvom han havde ændret billedet, kunne man stadig se hans gamle Real Madrid-billede i de historier, han delte. Teknologi gør tingene interessante, og Vinicius gør dem ligefrem underholdende. At være en topfodboldspiller betyder til tider også at være en mester i at håndtere sociale medier.