Amir Galenoei, træner for det iranske fodboldlandshold, har rettet en stærk kritik mod VM-værterne, USA, for den uretfærdige behandling af hans hold. Han opfordrer FIFA-præsidenten, Gianni Infantino, til at tage affære for at forhindre lignende situationer ved fremtidige turneringer.
Før mesterskabet måtte Iran ændre deres base, planlagt til USA, til Tijuana i Mexico i stedet. Derudover blev det iranske hold forhindret i at ankomme tidligere end dagen før deres første to gruppekampe nær Los Angeles.
Reglerne blev endelig lempet før deres sidste gruppekamp mod Egypten i Seattle, da Iran fik lov til at ankomme to dage i forvejen. Men holdet skulle straks efter kampen forlade byen.
Efter en 1-1 uafgjort mod Egypten gik Galenoei til angreb på organisatoren.
“Deres behandling af os har været ret forfærdelig, og jeg håber, at verden er opmærksom på det. De nægtede os adgang to uger før og endda to dage inden hver kamp. Dette har udmattet os både fysisk og mentalt. På trods af alle disse udfordringer, og de konflikter, vi gennemgår, har vi formået at levere gode præstationer,” sagde en frustreret iransk træner.