I Miami blev der trukket lod til VM for klubhold, som finder sted næste år i USA under et nyt format. Turneringen vil omfatte 32 klubber, der er opdelt i otte grupper med fire hold hver.
To hold fra hver gruppe går videre til knockout-fasen. Formatet minder om det, vi kender fra VM-turneringer for landshold. Klubberne, der skal deltage, formatet og værtslandet er allerede på plads, ligesom vi nu kender grupperne. Dog mangler det stadig at blive offentliggjort, hvor meget deltagerne vil tjene.
FIFA-præsidenten Gianni Infantino arbejder stadig med finansieringen af turneringen og fastlæggelse af præmierne til klubberne. Han har indgået betydelige sponsorater med store brands som Hisense, Bank of America, Budweiser og Rock-it Cargo. Disse virksomheder vil også samarbejde med FIFA ved VM i 2026, hvilket vil hjælpe med at sikre pengepræmierne.
Resten af den økonomiske støtte skal komme fra den aktør, der har erhvervet tv-rettighederne til VM for klubhold. En aftale er endelig indgået med en stor streamingplatform for at sende begivenheden over hele verden. DAZN er stærk nok til at give turneringen en global karakter. Forhandlingerne var lange, med op- og nedture, men FIFA ønskede at have alt på plads før den officielle bekendtgørelse.
De samlede beløb for aftalerne er ikke offentliggjort, men der spekuleres i, at der er tale om omkring en milliard euro. Disse midler gør det muligt at finansiere turneringen, da Infantino gentagne gange har understreget, både aktivt og passivt, at FIFA ikke vil investere én eneste euro af egne midler i VM for klubhold.
Det oprindelige forslag fra Infantino til klubberne var mindst 50 millioner euro per hold for deltagelse (i alt 1,6 milliarder euro) plus yderligere præmier for mål. Dog er disse beløb ikke officielt bekræftet, og estimater tyder på lavere tal.