Det er sgu ikke hver dag, du hører om noget så usædvanligt. Canada har netop skrevet sig ind i fodboldens historiebøger ved at kvalificere sig til VM’s knockout-runde for allerførste gang. Men det er ikke det eneste unikke ved deres bedrift – de er også det første værtsland nogensinde, som må spille deres vigtige kamp uden for egne grænser.
Efter et nederlag til Schweiz med 1-2 er canadiernes bane mod sejren nu blevet flyttet til Los Angeles. Her skal de møde Sydafrika i 1/16-finalen, når uret viser klokken 21 på søndag.
Havde Canada bare sikret sig en sejr eller uafgjort mod Schweiz, kunne de have haft fornøjelsen ved at spille i Vancouver, foran deres ivrige hjemmefans.
I modsætning til Canada formåede de to andre VM-værter, USA og Mexico, at få førstepladsen i deres respektive grupper. Herved forbliver de på hjemmebane gennem knockout-runden.
Canadas træner, Jesse Marsch, leder efter den lyse side ved at spille på amerikansk jord.
“Måske bliver det godt for os at flytte os væk fra det tunge pres og den massive opmærksomhed, selvom vi har elsket den støtte, vi har fået hos os selv“, sagde Marsch.
Han påpegede, at staben nu vil fokusere på spillerne og deres restituering, inden opgøret i knockout fasen.
“Træningerne vil ikke blive alt for intensive. Vores førsteprioritet er, at spillerne skal komme sig og genfinde energien til den største kamp, som dette hold nogensinde har spillet“, tilføjede Marsch.