Forestil dig at sidde på reservebænken i stedet for at spille mod Frankrig, et af verdens stærkeste hold. Det var virkeligheden for Erling Haaland, som fandt sig selv som tilskuer, imens den norske landstræner Stale Solbakken træf den omdiskuterede beslutning om at hvile sine stjerner i et knusende 1-4 nederlag. Haaland, normalt ikke én der holder sig tilbage, gik hurtigt til forsvar for strategien – uanset hvad kritikerne siger.
Den norske cheftræner Solbakken lod hånt om de mange kritiske røster efter at have roteret kraftigt i startopstillingen mod Frankrig under verdensmesterskabets gruppespil. Med kun én spiller, Frederik Aursnes, der beholdt sin plads, følte mange, at matchens vigtighed blev negligeret, især da førstepladsen i gruppen stadig var mulig. Fansene og eksperterne var ikke just tilfredse.
De franske spillere havde ikke svært ved at udnytte den svækkede norske opstilling, og de sikrede en komfortabel sejr, mens profiler som Haaland, Martin Ødegaard og Antonio Nusa blev holdt på bænken for at spare kræfter til knockout-fasen.
Efter kampen sagde Solbakken, at han stod ved sin beslutning. For ham handlede det om fremtiden i turneringen snarere end den enkelte kamp i gruppespillet. At give holdet den bedste chance for at nå længst muligt vejede tungere.
“Jeg ville tage samme beslutning igen,” udtalte han til De Telegraaf. “Det er mit ansvar at tænke på holdets langsigtede mål. Jeg er ked af det på vegne af de fans, der rejste langt i håb om at se Haaland og Ødegaard i aktion.”
Haaland selv var heller ikke sen til at bakke sin træner op. “Jeg har hele tiden ment, at det ikke gør den store forskel. Frankrig er et bedre hold, og det ville de også have været, selvom vi stillede med vores stærkeste opstilling,” pointerede han. “Jeg sagde, det ikke betød noget for mig før kampen, og det står jeg ved efter nederlaget.”