Du har sikkert allerede hørt det, men lad mig lige sige det igen – verdensmesterskaberne i fodbold, der afholdes i USA, Mexico og Canada, sprænger alle tidligere rekordrammer. FIFA har netop meddelt, at dette års turnering har overgået publikumsrekorden fra 1994, hvor næsten 3,6 millioner fans overværede kampene i USA.
Rekorden der blev skubbet efter 32 år
Rekorden blev officielt slået under en kamp mellem Tyskland og Ecuador i East Rutherford. Her kom vi op på 3.605.357 tilskuere, en præstation der blev fejret med klapsalver fra stadion. Men hold nu fast, der er stadig 48 kampe tilbage, så det totale tal kan ende med at blive kolossalt – muligvis endda det dobbelte af i 1994. Med en stadionfyldning på gennemsnitligt over 99% er interessen for det første VM med 48 hold til at tage og føle på.
Udvidet format og større stadioner
Måske tænker du, at det giver mening med flere tilskuere med det nye format, der inkluderer 48 hold og 56 kampe indtil nu. Til sammenligning havde turneringen i 1994 blot 24 hold og 52 kampe. Fra 1998 til den seneste turnering har der været 32 hold og 64 kampe. Men her er tricket – de amerikanske stadionkapaciteter er generelt større end de i tidligere værtlande. På en enkelt dag blev der sat endnu en rekord med 384.206 fans, der så kampene i byer som Philadelphia, Kansas City og Arlington. Det er altså ikke for sjov!