
Forestil dig at være i Ferraris position, og du indser, at de faktisk er temmelig magtesløse over for Lewis Hamiltons beslutninger. Ifølge italienske rapporter har Hamilton nemlig sikret sig et es i ærmet. Efter 2026-sæsonen er det udelukkende op til ham, om han ønsker at fortsætte i den ikoniske røde bil i 2027. Ferrari kan intet gøre ved det.
Skiftet til Ferrari var ikke nogen let beslutning for den syvdobbelte verdensmester. Når man har tilbragt en stor del af sin karriere hos Mercedes, er det et stort skridt. Hamilton håbede dog, at Ferrari kunne bringe ham endnu flere trofæer. Dog har denne sæson ikke ligefrem været en dans på roser for ham.
Et af de lavpunkter, der står klart, er Ungarns Grand Prix. For første gang denne sæson fik Hamilton ingen point, da han sluttede på en bekymrende 12. plads. En ydmygende runde i kvalifikationen satte ham i en vanskelig position, og han beskrev sig selv som “ubrugelig” bagefter. Sikke en kontrast til de dage, hvor han var kongen af banen.
Aktuelt ligger han på sjettepladsen i kørernes mesterskab, lidt bagud i forhold til sin Ferrari-holdkammerat Charles Leclerc. Leclerc har allerede passeret målstregen fem gange på podiet denne sæson, mens Hamilton stadig venter på det i Ferraris røde farver.
Når han fylder 41 til januar, kunne man tro, at Hamiltons karriere synger på sidste vers. Alligevel har han denne enestående aftale, der sikrer ham en årlig indkomst på 50 millioner pund, samt en unik mulighed for en sæsonforlængelse.
Den italienske sportsgigant La Gazzetta dello Sport rapporterer, at Ferraris ledelse ingen kontrol har over denne forlængelse. Hvis Hamilton vælger at aktivere klausulen, er 2027 hans. Man kan kalde det en luksus-klausul, båret af hans enorme kommersielle værdi. Aktien i Ferrari skød op på børsen den dag, hans overgang blev annonceret.
Hvad angår Leclerc, er han bundet til Scuderia til 2029. Det betyder, der er ikke meget fleksibilitet i holdopsætningen i de kommende sæsoner, så længe Hamilton holder nøglen til sin egen fremtid.
På trods af denne begrænsning er der et lys for enden af tunnelen med Oliver Bearman. Han trænes som Ferraris fremtidige stjerneskud og fortsætter som reservekører, selvom han er tilknyttet Haas. Dog, hvornår stafetten videregives, det er en beslutning Hamilton i sidste ende sidder med.
Og med Hamiltons selvtillid og beslutningskraft, så ved man, at han kun fortsætter, hvis han mener, at han stadig kan konkurrere blandt de bedste. Så måske er det det perfekte eksempel på, hvordan man har is i maven i en sport, der ellers er fyldt med fart og intensitet.